04 January 2010

بصوا بقى

مش عارف بكتب البوست ده مش لحد 



انا بكتبة لنفسى 



رغم انى بكتب لنفسى فى كراسة افكارى ...لكن مش عارف قررت انى اكتب هنا 

للناس
مش عارف ليه

ولكن اهى كده و خلاص


المهم انا بوصف نفسى انهارده بحالة ...
بص بقا بلاش ام الفلسفة اللى خنقت بيها ام دماغنا ( اللى بيتكلم ده مش انا ده واحد جوه دماغى تقدروا تقولوا شخصيتى التانيه)ايوه شخصيتى التانية
اصلى عقبال عندكوا انا مذدوج 


طلعت مزدوج 
مش عميل مذدوج 
لا
شخصية مزدوجة
مليون شخصية فى بعض
و إيه
عندها قدرة جامده جداا انها تطلع فى الوقت المناسب
مشفتوش خيبة اكتر من كده


و الا ادهى من كده 
انهى كتير بكون مبسوط بالتناقض او الازدواجية دى
و بعتبرها
مرونة
أصدك مكرونة ( دى شخصية تالتة فى دماغى) هىءءءءء

لا و الغريب بقى ان الشخصيات دى غير متوافقة مع بعض خالص
على العكس دا فيها اختلافات فكرية و دينية متعددة
إشى إخوان و إشى سلفى و إشى يسارى و إشى روش و إشى قليل الادب و و إشى طفل و إكتشف إن فيه جذور منغولية داخلى 
شفتوا الحلاوة 


المهم بقا انى بحاول اللى هو عقلى ان يصلح بين هذه الشخصيات جميعا ...و ساعات بيتظاهروا بالتصالح ...ولكن بيطلعوا بيضحكوا عليا ...و هم مينفعش يتصالحوا 
لان كل واحد فى وادى ...
و حتى لو قلت انهم يقدوا اختلافات بعض و يتعايشوا مع بعض علشان انا عقلى الغلبان يقدر يعيش وسط العوأ دول
معلش كلمة عوأ دى أتعلمتها من شخصيتى الصايعة
بفشل انى اتعايش معاهم او يتعايشوا مع بعض


طب اعمل ايه بس 
فى الدولة اللى جوه دماغى 


معرفش ...بجد حاسس انهم بدؤا يديقونى ...لانهم ببساطة بيتخانقوا انهم يطلعوا فينا و للاسف مينفعش ان واحد بس اللى يطلع فيها ...مينفعش انى اكلم الناس او حتى اعد مع نفسى بشخصيتين

هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااهاااااااااااااااااااااااااااااااااهااااااااااااااااااااااااااااااا


شوفتوش هبل زى كده 


ساعات ناس كتير بتحب فيا كده تنوعى ( مهوا مش عارفسن اللى فيها ) المهم بيعتبروا ان ده كده حلو
و ناس بيعتبروها ضعف شخصية 
و ناس بيعتبروها فشل


المهم
بعد كل العك اللى قاعد ابرطمه من الصبح قررت اعمل حاجة قوية جداا


قررت اتجاهل كل هذه الشخصيات
سورى

قررت مدلهمش فرصة التلاعب بدركسيون حياتى

الا اما اقرر
قررت انحى ناس عن العمل و اقولهم
شكرا على خدماتكم معاكى 
انت اوت


و قررت ارقى شخصيات جوايا 
و قررت اخلى ناس حسب الحاجة


قررت اكون انا المتحكم
مش هم


قررت اكون انا

و بس

5 comments:

walaa rizk said...

اولا اول مرة حضرتك تكتب بالطريقه دى

جميله اوى حساها خارجه من القلب
وحديث القلوب دايما صادق

هى مش ازدواجيه ولا عميل مزدوج

هى النفس البشريه اللى معقده وبلاش ام الفلسفه
ونتكلم كلام عادى

احنا جوانا ناس كتير زى ماقلت ايشى اخوان وايشى سلفى وايش روش وايشى يسارى

دا ثراء أفكار كتير جواك
المشكله لما تحس انهم بيضايقوك

وتنوع جميل

بس الوحش لما يسيطروا عليك
وانا مش شايفه انهم مسيطرين

لأنك عارف انك كده وأول الخط فى تعاملك مع الدول اللى جوا دى انك عارفهم

حلو قرارك الأخير

قررت اكون انا المتحكم
مش هم


قررت اكون انا

و بس
GO ahead

Ahmed Abu Elhaz said...

شكرا يا فندم

وبس

walaa rizk said...

بعد قراءه أكثر عمق للبوست
إكتشفت الآتى

حضرتك أجزمت إنهم ماينفعش يتعايشوا مع بعض
بس هما ينفع جدااااا

لو وجدوا المساحه المشتركه بينهم وانهم هما كلهم ليهم رؤيه واحده
وانك بتحتاج التنوع والثراء اللى هما بيحققوه ليك


ودا لايعنى اختلاف
لكنك شخصيه واحده بها تعدد رهيب من الأفكار والتوجهات
مش احادى التفكير

يمكن آحيانا الحاله ديه بتحسسنا بالإزداوجيه لكن لما بنخرج بره الصندوق ونبص هنحس ان طالما احنا عارفين ومسيطرين والامن مستتتب يبقى تمام ولاخوف من الدول اللى انتى وصفتها بوصف عجيب اول مره اسمعه
العوأ*
انا كنت فاكره معنها زى العفريت كده بس تقريبا معناها المتشردين كدا يعنى

وبس

Ahmed Abu Elhaz said...

يجوز و كلام منطقى

مأدرش اقول حاجة عنوا

moro_wbs said...

اتأخرت عليك في الرد انا ...

عشان هيبقى ردي طويل حبتين ...

ماينفعش اقولك كلمتين وربنا يوفقك وامشي ...

اولا انا احيي فيك انك هتبقى انت وبس ... يعني اخو مورو وبس :)

لا بجد بقى ...

انا مش هقولك انك تفرح بكل الشخصيات اللي جواك دي ... وفي نفس الوقت مش هقولك تزعل ...

اول حاجه عشان تعرف تحدد ...

ما تحطش رأي الناس فيك عامل من العوامل المؤثرة ...

ودا شيء بالغ الاهمية ...

يعني لو بدأت بدا اظن انه هيبقى اهم من تحديدك لشخصيتك او هتنمي ايه او هترفض ايه ...

فاهمني ؟

يعني ...

تخيل معايا كدا بلد محتله ... عايزة تنمي نفسها ...

مش تستقل الاول وبعدين تنمي نفسها ؟؟

هو دا ... طلع الناس من حساباتك ... عشان تستقل برأيك وتوضح امامك اهدافك ...

تاني حاجه ...انك مش عارف انت مين ...

اخواني ولا سلفي ولا الحاجات الكتير اللي انت كاتبها دي ...

هو انا عندي وجهة نظر ... هو انت لازم تحدد انتمائك الفكري ...

يعني ... لو انت قادر تتواصل مع السلفيين وبتشتغل مثلا مع الاخوان وبتساعد صناع الحياة ...

وليك في الهزار المحترم وتعرف تتعامل مع ناس من مستويات اخلاقية اقل ... يبقى كدا دي مشكله ؟؟؟

بص ... اهم حاجه ... انك تعرف تستخدم كل شخصية بالقدر المناسب ليها ...

يعني ...

كل ما في الامر انك تحدد الحق .... والصح وتمشي وراه في اي مكان مع اي حد ...

طالما الحق معه .. اننا مسلمين ...

دا الاصل ... متوحدين ...

وانت لو شايف ان دا معاه الحق هتكون معاه ...

شايف ان دا الافضل هتكون معاه ... حتى يثبت العكس فتكون في مكان اخر مع اشخاص اخرين ينشدون الحق ...

طوع شخيتك الواحدة بجوانبها المتعدده ... انك تعرف تتعايش مع كل الناس بمختلف فكرهم ..

حاول بس تهدى على نفسك شوية ...

وفي نقطة كمان مهمه ...

حب نفسك بكل ما فيها ...

وبس في موقف بص عليه وحدد اية التصرف اللي انت اتصرفته مكانش هو الملائم للموقف دا ...

واتعلم ... هتلاقي نفسك قادر تطوع كل الشخصيات دي كويس ...

بس المهم انك تستقل الاول ...

انا عارف انك بتعمل كتير من الكلام اللي انا بقوله دا ... بس انا حبيت بس ارتبلك الدنيا شوية ...

اعتذر على الاطاله