24 August 2010

للأسف

ما أراه من أناس ...يحزننى حالهم
أراهم يتصرفون و ولو أنهم فى تحدى أمام أفسهم أنهم يستطيعون العيش كما يريدون بأنفسهم ...
يتصرفون فى طريق غير الطريق الذى كانوا يتحدثون عنه ليل نهار
أراهم ينتقلون داخل أروقه عقولهم و قلويهم إلى دروب مظلمة تارة و مضيئة تارة
أراهم يبعدون ...و يقتربون
ولكن ...حزين على أنفلات مشروعهم منهم
حزين ...لانهم مشاريع جميلة
سواء كانوا قريبين أم بعيدين 
فإنهم كانوا فى حد ذاتهم قيمة
عليهم الوقوف على حالهم
عليهم أن ينظروا للأمام قليلا
عليهم أن يلجموا أنفسهم قليلا 
عليهم أن يتقوا مواطن الشبهات
عليهم أن يدركوا أنهم دعاة إلى الله
لذا يجب عليهم أن يدركوا شرف هذه الكلمة
ليس بالقول أو الشعارات 
و لكن بالعمل الجاد

7 comments:

Anonymous said...

ممكن جضرتك توضح أكثر تقصد ايه؟
جزاك الله خيرا

Anonymous said...

انا كمان مش فاهم تقصد ايه
القعقاع

أحمد زاهر said...

انا مش فاهم برده بس أعتقد أن البشمهندس يقصد فئة معينه
أرجو التوضيح

Ahmed Abu Elhaz said...

الخاطرة دى ...كانت صراحة در فعل من تصرفات بعض من أراهم فى محيط العمل الاسلامى

أجدهم يبعدون عن طريقهم و عن مشروعهم الذى كانوا يتحدثون عنه ليل نهار

بجد حزنت كثيرا منهم و لهم ...


لا أعلم أن الرسالة ستصل لهم أم لا

ولكن أحببت أن أكتبها هنا لتأرشف فى زاكرتى

وبس

صوت هادى said...

حلوه يا باش مهندس
على فكره كل ما بتفرج على د/عمرو خالد
بفتكرك ياريتك تبقى زيه اسلوبك قريب منه كتير
والله وحشتنى يا ابو الحظ
الحباك

Ahmed Abu Elhaz said...

حرام عليك يا دكتور أنا فين و دكتور عمرو فين

و وحشنى كتير
ويلا بقا عاوزين نشوفك ببدلة العرس بإذن الله عن قريب

:)

مالــك said...

انا نفسي اعرف انت بتشوف الناس دي فين

بس انتا عارف فعلا ظروفهم

اتمنى للك التوفيق