21 May 2009

خواطر مستفزة - بنات الفجر



يوميا و أنا فى طريقى لصلاة الفجر أرى بعد الفتيات دون سن العشرين ذاهبات إلى صلاة الفجر ، واضح عليهن سهرهم فى المزاكرة إلى هذا الوقت فمن باب تغيير جو المزاكرة إتفقن تليفونيا إلى الذهاب للمسجد

أثارتنى شبكة أيديهم خوفا على بعض من مشيهن فى هذا الجو المعتم و لكن ما أظنه هو أحساسهن بالأمان بأن الله معهم لانهم ذاهبين إليه

و كلما نظرت إليهم من بعيد (غير مبحلق) حتى لا أفهم خطأ ، أتزكر حور الجنة ، لا أستطيع أن ادرك سبب الربط 

لكن أعتقد أن حواريات الجنة لو كانوا على الارض سيصبحوا أيضا من 

بنات الفجر

1 comment:

Lobna Abdelhadi said...

السلام عليكم،

مع احترامي الشديد للموضوع وللبنات اللي بتصلي الفجر في المسجد إلا إني ضد الفكرة نفسها وهي أداة الفتايات لصلاة الفجر في المسجد..الحقيقة الفكرة نفسها مستفزة ...وسط الاحداث اللي بنشوفها وبنسمع عنها...يمكن انا بكتب تعليقي لحضرتك دلوقتي علشان انا اكتر واحدة مضايقة جدااا من الفكرة دي ...وهي فكرة آداة البنات للصلاة في وقت زي الفجر وتذكير بعضهن البعض بالتليفون كمان...ومش هتكلم بلسان الواعظ واقول حكم صلاة المرأة في المسجد والكلام ده...انا اصلا مش قضيتي ...انا بتكلم عن تعريض البنت نفسها لخطر كبير زي الخروج في وقت الفجر أو قبله بشوية ..علشان تصلي...ربنا سبحانه وتعالى ما يرضاش للمرأة المسلمة انها تكون موضع شبهة أو خطر لا سمح الله

يعني انا لو كنت مكان حضرتك أنا ما كنتش هحس أبدًًا بأنهم حور من الجنة ...كنت هتغاظ جداا ويمكن اروح اكلمهم كمان انهم يرجعوا بيتهم أأمن ليهم ههه

وبصرف النظر عن تعليقي الطويل ده إلا إن مدونتك ككل جدية جدًاا..وبحييك عليها.

تحياتي