18 December 2008

دلع البيت المسلم


السلام عليكم و رحمة الله
أحدثكم من داخل المعسكر المغلق للمزاكرة ، بعدنا الله و أياهل عنها يارب

من حوالى ساعة نزلت هربا من المزاكرة لاخذ قسط من البريك  و لكى اشترى وجبتى المفضلة (أندومى خضراوات شرقية ) و قلت فى بالى بالمرة أعدى على (م. ر ) صديقى الصيدلى اطبع من عنده ورقتين 
و متستغربوش ايه علاقه الصيدلى بالطباعه

المهم 
رحتله و سلمنا و جلست امام الكمبيوتر افتح الثندر بيرد و دا برنامج منظم وقت كنت عاوز اطبع نتيجة شهر ديسمبر و يناير علشان احطهم قدامى و انا بزاكر ، 

المهم و انا قاعد على الجهاز مسك صديقى الكتور كيس الاندومى 
إيه ده أنا كنت بشوف البتاع ده فى السعودية

قلتله دا تحفه يا دكتور 
و كمان مشبع و رخيص
دا بجنيه و ربع

قاللى خلاص 
و انا مروح هاشترى واحد

و احنا بتكلم 

اتصلت بيه زوجته

سلام عليكم 
اهلا اهلا بالبيت المسلم 
أخبار القائد الصغير إيه نام ولا لسه 
عاوزين زبادى و عبش
بصى 
هاجبلكوا أندومى و انا جاى
فاكره الاندومى اللى شفناه فى هايبر ماركت 

هاجيبه و انا جاى
يلا مع السلامة يا بيت يا مسلم

و بعد ما انتهى من المكالمة 

أشار إلى 
وقاللى 

و انت جايب البتاع ده منين
علشان و انا مروح اجيبلى كيسين 
انت عارف لازم ندلع البيت المسلم

قلتله ماشى يا عم ، عقبال ما ندلع البيت المسلم احنا كمان
قاللى انشاء الله

و روحت

و انا ماشى فى الطريق اعدت افكر فى الكلمة 

و اتخيل إزاى هدلع البيت المسلم بتاعى 

ازاى هنتعامل مع بعض انا و هى 

ازاى هنفكر
و ازاى هنبنى مستقبلنا و نحقق هدفنا مع بعض

صديقى هذا كنت اتناقش معه اليوم بعد العشاء بقترة حول حالنا مع الله و كيفية إصلاح حالنا 

فقال لى مثلا الاسبوع اللى مش بقرأ قرآن مع زوجتى و نصلى قيام مع بعض و نقرأ و نتدارس الى شىء مع بعض بيبقى أسبوع منيل بستين نيله ، من الهم و العلاقه معها إلخ
و بات يشرح لى معنى السكن  و كيف كانت السيدة خديجة سكن لقدوتنا الرسول صلى الله عليه و سلم

عندما تسمع مثل هذه النماذج من حياتنا عن الزيجات الناجحة 
و تحدث الناس عنها بأنها ضرب من ضروب الخيال أو الاستثناء

يدخل فى ذهنك أن كل الزيجات عبارة عن بعض العادات تقوم بها كل يوم من شغل بالنهار تيجى تأكل و بعدين تشوف الاولاد او تتفرج على التليفزيون شويه و تنام 
و خلاص
=====================

هذا هو مفهوم الزواج عند عامة الناس بمفهومهم الضيق

لكن البيت المسلم او الزوج المسلم 

فتجده كله بهجة و حب و رومانسية و عشق
انا قاصد انى اقول الالفاظ دى 
لان الناس فاكره ان الحب و العشق و الهيام مش بيعملوها الا الممثلين فى الافلام

و لكن لا

فى رومانسية فى الاسلام 
و عشق الزوجة لزوجها 
و حب الزوج لزوجته
==========

كم احلم بهذا اليوم 
الذى أبنى فيه هذه المملكة 
عفوا

نبنى انا و زوجتى مملكتنا سويا 
على التقوى و العمل الصالح 

و برضه ندلع البيت المسلم




No comments: