21 June 2008

مشروع عمرو دياب لاكتشاف المواهب

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فى ظل حملتنا عن التربية و الكلام ده ، كنت أبحث فى جوجل حول تنمية و تطوير المواهب فوجدت هذا الخير
مشروع عمرو دياب لاكتشاف المواهب

فأثار هذا العنوان فضولى فدخلت عليه و كان من موقع يمنى يدعى المؤتمر نت
و الان اترككم مع الموضوع

_____________________________________
يستعد الفنان عمرو دياب، لإطلاق برنامج غنائي للهواة. يتلخّص هدفه في اكتشاف المواهب من الجنسين بدءاً من المغنين مروراً بالشعراء والملحنين وانتهاءً بالموزعين.

وسيتنقل البرنامج بين 26 محافظة مصرية، لاختيار عشرة مشاركين من كل منها، ليصل العدد في التصفيات النهائية الى 260 موهبة، يتولى اختبارها واختيارها الموسيقار عمار الشريعي والشاعر سيد حجاب. وبعد التصفية النهائية تبقى مجموعة صغيرة تُوضع في منزل خاص للتدريب والتمارين الفنية.

وسيبث البرنامج على قناة دبي الفضائية، بمشاركة الجمهور ولجنة التحكيم لاختيار الفائزين الاربعة، واقترح دياب ان تتولى تقديم البرنامج الفنانة زينة الا انها حتى الآن لم تعط ردها النهائي.

وسيحق للقناة الحصول على اغاني المطربين المكتشفين وكليباتهم، كما يسعى البرنامج الى اكتشاف مخرجي فيديو كليب جدد يتولون اخراج الكليبات للمواهب الجيدة عبر موازنات متوسطة.

واتفقت وزارة الاعلام المصرية وعمرو دياب على المشاركة اعلامياً في البرنامج. وقال وزير الاعلام المصري انس الفقي ان هذا المشروع لا بد من أن يكون قومياً وتشارك فيه وزارة الاعلام لاكتشاف مواهب مصر، وتقديم نشرة يوميَّة عن البرنامج تذاع على القناة الثانية المصرية مدة 20 دقيقة.

وسيتولى اخراج اول اربع حلقات من البرنامج مخرج أجنبي لوضع السياسة الاخراجية للحلقات الاولى وبعد ذلك سيكمل احد المخرجين المصريين تصوير بقية الحلقات على أن يشرف عليه المخرج خالد يوسف.

ومن ناحية اخرى تردد ان الفائزين الاربعة سيسجلون كل على حدة أغنية فردية سيتم وضعها في ألبوم عمرو دياب بعد المقبل مع شركة «غودنيوز». وسيكون الشعراء والملحنون الجدد جزءاً من فريق عمل الالبوم
________________________________________
ما اثار انتباهى هى همة أهل الباطل فى باطلهم
هل فعى لو أطلب من واحد فينا ان هو يلف على السبعة و عشرين محافظة يجمع منهم 10 شباب يدعوهم لربنا و ليك مش كليب لا ليك الجنة
هل هتوافق !!!

وما يضحك بعد كده او يبكى على أساس ان شر البلية ما يضحك هى التعليقات
و سأعرضها عليكم كما هى مع حذف التليفونات و الاميلات الخاصة بالمعلقين على الموضوع

التعليقات

12-04-2008
انا شاعر غنائى بجد عندى الموهبه ومستنى فرصه ممكن حد يقولى اشترك ازاى والخطوات ايه وياريت حد يفيدنى ده رقمى وايميلى .......................................................................
******************************
13-07-2007
انا من اشد المعجبين بى الفنان عمرو دياب والملحن عمرو مطفى والشاعر ايمن بهجت بهاء الدين وامير طعيمة محمد رفاعى وبس فى اغانى عمورة ان ليها مواقف حب مع الواحد وانا مجنون بية بجد واللة ونفسى اغنى معاة والشعراء الجمال دول اغانى اغنيةهم

******************************
13-07-2007
انا بحب طبعا النجم الكنج عمرو دياب واتمنى ان الكلام دا فعلا يتحقق بجد لان صوتى حلو ونفسى اغنى بجد

******************************
17-06-2007
انا من اشد المعجبين بلملك عمرو ومن كتر حبى كتبت فيه اغنية بيقول مطلعها مين قال النجوم فى السما دنا نجمى على الارض عالى ونفسى اشترك فى المسابقة انا كاتب وملحن

******************************
13-06-2007
انا سيد من المنصورة وياريت تكون المسابقه دى بجد لان ده هيوفر كتير والفعل احسن من الكلام على فكره انا كاتب اغانى

******************************
29-04-2007
انا شاعر كتبت اكتر من150اغنيه ودى فرصتى وانا مستنيهامن سنين وبشكركم اخيرا فكرتو فينا بذات اولاد الصعيد وانا منهم من مدينه الاقصر المنشاه العمارى الشهير بمصطفى الشاعر

******************************
08-04-2007
انا عمرو من المنصورة نفسى اشترك اوى فى البرنامج ده لانه بصراحة حيتيح لى الفرصة ان انا اقابل عمرو دياب اللى انا شايف ان المشروع ده هيزيد من كل حاجة له فربنا يوفقه انا نفسى عمرو يقرا كلامى ده لان انا نفسى اوى فى ده وكمان انا بعرف اغنى وللصدفة الحلوة والحمد لله ان انا صوتى شبيه اوى بعمرو لدرجة اللى كان بيسمع اغنيته ابدأ احنلها يفتكر ان انا اللى مغنيه ده مش كلام وبس والله واللى مش مصدق يزورنى على ايميلى وانا اسمعه اغنياتى واغانى عمرو دياب وانا ايميلى هو

******************************
08-04-2007
انا نفسى اشترك

******************************
07-04-2007
أنا نفسي أشارك بجد في مش عشان نفسي عشان عمرو دياب بس لأني محضر ليه حجات حلوة كتير وهو بجد من زمان مستنيها
******************************

03-04-2007
على كل حال المستحيل هو وجود مستحيل و السعادة مش في الوصول في الكفاح و انا حفضل اكافح لي غاية ما اوصل لي هدفي واني اكون في يوم من الايام في فيلم مع عمرو دياب

******************************
03-04-2007
هو اكتشاف المواهب حيكون بس في مصر و الله حرام انا كان نفسي اشارك علشان عندي مواهب كتيرة زي الاخراج و التمثيل و الرقص و الغناء بس اكيد دة مش زمنا دة زمن غيرنا احنا جينا خلط مش كدة يا عمرو لكن رغم كل دة انا حفضل امشي على شعاري لو شمس دنيا دي غابت انا شمس تشق الغيمما انت استادي يا عمرو

******************************
26-03-2007
انا كان قلبى حاسس ان عمرو دياب حيعمل كدة وبما ان عمرو دياب استاذى ومثلى الاعلى فى الغناء الا انى كان نفسى اغنى من زمان وكنت حبدأ فى البوم من جيبى الخاص لكن مادام عمرو دياب حيكون من مكتشفى المواهب ودة كان حلم حياتى ادا انا بطلب منكم انكم تقولولى امتى وفين حيعمل المسابقة لانى لازم اكون من المتسابقين وبالتوفيق للجميع انا نسيت اقول انى من اسكندرية بدرس بكلية حقوق وبريدى الخاص ..........................
ارجوكم راسلونى .. اكرم زيدان
____________________________________
انتهت التعليقات
و لكن ما يحزن حقا اننا نفكر فى تلك الاشياء ، لا اقول حكومة و شعب و الكلام ده و قد أكون أبالغ و لكن إنها فى النهاية يا أما جنة أو نار
و فى الاخر السبب يرجع للبيت
فإذا كان رب البيت بالدف ضارب فشيمت أهل البيت الطبل و الزمر

و بس

No comments: